Železnice
V roce 1865 byla vydána koncese pro stavbu tratí společnosti Česká severní dráha (K. u. k. Böhmische Nordbahn Gesellschaft; BNB), která postavila spojovací trať Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa. Stavba trati byla zahájena v roce 1870 a do provozu byla předána dne 4. července 1872.
Hromadný nález jízdenek z jednoho domu ve Stružnice
Řada jízdenek vydaných ve Stružnice do roku 1905
Na fotografii z datem 4. 7. 1926 slavnostně vyzdobené nádraží Stružnice – Jezvé se svými zaměstnanci.
Předválečný pohled na přejezd na ,,staré silnici” směrem od České Lípy do Stružnice.
Ředitelství státních drah, Hradec Králové
Věc: Obsazení drah v pohraničním území, srpen 1945
– Před obsazením byla stanice Stružnice přepadena Ordnéry a vybrali ve stanici stojící motorovou drezínu, která rozvážela zbraně a munici. Vedoucím byl Rudolf Hegenbart. Po okupaci převzal stanici německý přednosta Hegenwald. Později na jeho místo nastoupil již zmíněný Rudolf Hegenbart.
– Dne 12. 6. 1945 přijel z České Lípy zvláštní obsazovací vlak v 8.12 hod. V obci bylo 12 mužů čsl. vojenské posádky. Na nástupišti byl Hegenbart a výpravčí Karel Najman. Stanici převzal Alois Válek oficiál z Hradce Králové.
– Po převzetí byl proveden výslech Hegenbarta. Po prohlídce stanice dal přednosta povel ke vztyčení vlajek – ruské a československé. Velitel partyzánů nechal seřadit mužstvo, 3x provolat zdar rep. českoslov., 3 salvy a vlak odjel v 9:00 hod.
– Přednosta zprostil úřadu Hegenbarta, výpravčího a 2 výhybkáře. Hegenbarta předal vojenské posádce.
– V obsazovacím vlaku byli – přednosta Alois Válek, Miloslav Doležal elév ze stanice Vlkava, Antonín Alt a Josef Šotek výhybkáři od traťové stavební správy v Kynšperku.
Ukázky ze starých jízdních řádů
Ukázky jízdenek týkajících se Stružnice.
Líc a rub jízdenky III. třídy osobního vlaku z Děčína do České Lípy přes Stružnici z 9. září 1909, která byla prodána v září 2013 za 31 Euro.
Paní Růžena Nováková u výhybky na stružnickém na nádraží.
Dostal jsem nádražáckou lampu, která byla používána na nádraží ve Stružnici. Lampa byla vyrobena v roce 1973 ve firmě Kovo Věšín. Kolečko na posunování knotu nese nápis MADE IN CZECHOSLOVAKIA MARS. Jak vidíte na obrázku, v lampě je stále petrolej a vše funguje jak má.
Nádraží Stružnice asi v roce 2003.
Jeden starší komentář
1. Josef:
Zdravím, chtěl bych doplnit, že v obsazovacím vlaku byl ještě Bohumil Peřina, Brož, Altman a otec Šotka po roce se vrátily Brož s Altmanem do Kostelce nad orlicí
Napsat komentář