Historie obcí a přilehlého okolí

Železnice

V roce 1865 byla vydána koncese pro stavbu tratí společnosti Česká severní dráha (K. u. k. Böhmische Nordbahn Gesellschaft; BNB), která postavila spojovací trať Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa. Stavba trati byla zahájena v roce 1870 a do provozu byla předána dne 4. července 1872.

Struznice_ruzne_zeleznice_13

Na fotografii z datem 4. 7. 1926 slavnostně vyzdobené nádraží Stružnice – Jezvé se svými zaměstnanci.

Struznice_ruzne_zeleznice_02

Předválečný pohled na přejezd na ,,staré silnici” do České Lípy.

Ředitelství státních drah, Hradec Králové

Věc: Obsazení drah v pohraničním území, srpen 1945

– Před obsazením byla stanice Stružnice přepadena Ordnéry a vybrali ve stanici stojící motorovou drezínu, která rozvážela zbraně a munici. Vedoucím byl Rudolf Hegenbart. Po okupaci převzal stanici německý přednosta Hegenwald. Později na jeho místo nastoupil již zmíněný Rudolf Hegenbart.

– Dne 12. 6. 1945 přijel z České Lípy zvláštní obsazovací vlak v 8.12 hod. V obci bylo 12 mužů čsl. vojenské posádky. Na nástupišti byl Hegenbart a výpravčí Karel Najman. Stanici převzal Alois Válek oficiál z Hradce Králové.

– Po převzetí byl proveden výslech Hegenbarta. Po prohlídce stanice dal přednosta povel ke vztyčení vlajek – ruské a československé. Velitel partyzánů nechal seřadit mužstvo, 3x provolat zdar rep. českoslov., 3 salvy a vlak odjel v 9:00 hod.

– Přednosta zprostil úřadu Hegenbarta, výpravčího a 2 výhybkáře. Hegenbarta předal vojenské posádce.

– V obsazovacím vlaku byli – přednosta Alois Válek, Miloslav Doležal elév ze stanice Vlkava, Antonín Alt a Josef Šotek výhybkáři od traťové stavební správy v Kynšperku.

Ukázky ze starých jízdních řádů

1918s047

Ukázky jízdenek týkajících se Stružnice.

bnb bnb1

Líc a rub jízdenky III. třídy osobního vlaku z Děčína do České Lípy přes Stružnici z 9. září 1909, která byla prodána v září 2013 za 31 Euro.

Struznice_ruzne_zeleznice_01Struznice_ruzne_zeleznice_03Struznice_ruzne_zeleznice_04Struznice_ruzne_zeleznice_07Struznice_ruzne_zeleznice_09Struznice_ruzne_zeleznice_06Struznice_ruzne_zeleznice_12 Struznice_ruzne_zeleznice_05 Struznice_ruzne_zeleznice_18

Struznice_ruzne_zeleznice_10Struznice_ruzne_zeleznice_11

Struznice_ruzne_zeleznice_19

Paní Růžena Nováková u výhybky na stružnickém na nádraží.

DSCF3517

DSCF3515 DSCF3501 DSCF3506,

Dostal jsem nádražáckou lampu, která byla používána na nádraží ve Stružnici. Lampa byla vyrobena v roce 1973  ve firmě Kovo Věšín. Kolečko na posunování knotu nese nápis MADE IN CZECHOSLOVAKIA MARS. Jak vidíte na obrázku, v lampě je stále petrolej a vše funguje jak má.

Struznice_ruzne_zeleznice_20

Nádraží Stružnice asi v roce 2003.

Jeden starší komentář

1.      Josef:

Zdravím, chtěl bych doplnit, že v obsazovacím vlaku byl ještě Bohumil Peřina, Brož, Altman a otec Šotka po roce se vrátily Brož s Altmanem do Kostelce nad orlicí

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*